Wiadomości ZZ - Krótka historia "dialogu" z JMP czyli przed protes
Anonymous - 2014-09-27, 14:08
7 nocy po12h = 84 non stop[b] wiem ,wiem można pracować 9 nocy pod żad po 12 ja robiłem 10 po 8 , jest to wykorzystanie luki prawnej ale o dziwo jMP w podręczniku kierownika 2014 pisze ,że nie powinno się planować więcej niż 48 h na tydzień...papier przetrzyma wszystko
kluq - 2014-09-27, 16:18
Planowane jest po 8 dziennie a ,że nie ma komu wyrobić zejścia to jest jak jest.
michał21 - 2014-09-27, 17:15
Robertty
Odnośnie umocowania w strukturach krajowych:
"Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ " Solidarność"
Skarbnik Prezydium - Piotr Adamczak
Sekcja Krajowa Pracowników Handlu NSZZ " Solidarność"
Członek Prezydium - Piotr Adamczak
Członek Rady - Rafał Wołoszyn
Komisja Rewizyjna - Justyna Przyłódzka
Zarząd Regionu Wielkopolska NSZZ " Solidarność"
Członek Zarządu Regionu Wielkopolska - Agnieszka Górka
Delegat na Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ "Solidarność" - Piotr Adamczak
Zarząd Regionu Koszalin NSZZ "Solidarność"
Członek Zarządu Regionu - Agnieszka Nowakowska
Gratuluje wszystkim za bardzo dobrą pracę i umocnienie organizacji związkowej w JMP S.A. w strukturach ogólnokrajowych."
Nie znam Pana "P"
Odnośnie ankiet prowadzonych przez JMP fakt to chore aby zmuszać do ich wypełnienia, ale nie o nich wspominałem, więc nie zmieniaj tematu.
To że związki są :wredne i złe" to Ty sugerujesz, nie ja.
Nie powiedziałem że nie lubię ZZ - tylko że jestem do Nich negatywnie nastawiony a to znacząca różnica (przykład: można lubić alkohol ale negatywnie być nastawionym do jego spożywania)
Tutaj przeproszę - fakt piszę w opisie kasjer ponieważ identyfikuję się jako pracownik sklepu razem z całą ekipą jaką mam przyjemność pracować, faktycznie pracuję na stanowisku kierowniczym w sklepie. Przerwy na naszym sklepie są realizowane i kierownictwo również ma pełną możliwość z nich korzystać. Mam tylko jedną drobną uwagę jak już podnosimy larum nad tematem przerw kodeks pracy mówi wyraźnie:
"Art. 134.
Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik
ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do
czasu pracy."
tutaj szczególnie proszę zwrócić uwagę na słowo "co najmniej"
Jeżeli doszukujesz się spisków i agitatorów w mojej skromnej osobie to już twój problem.
Pozdrawiam
kogata - 2014-09-27, 17:22
Ja też mam teoretycznie pełną możliwość korzystania z przerwy, tylko w praktyce słabo to wychodzi, bo nie umiem nie widzieć ile jest jeszcze do zrobienia przy żałośnie małej obsadzie i niestety michał21, tak jest na 99-ciu % sklepów. Jeśli u Was wszyscy korzystają z przerw należysz do szczęśliwych pracowników jednego procenta ...
kluq - 2014-09-27, 17:43
Nie, on należy do tej liczby pracowników która korzysta ze swoich praw bez względu na to jak trudne warunki pracy gwarantuje pracodawca. Nic nie zdziałacie jak ciągle będziecie się wyrabiać mimo coraz mniejszej obsady. Czy to jest takie trudne do pojęcia ?? I nie mów mi ,że zawsze ktoś się wyłamie ,bo skoro na centrach gdzie jest nas o wiele większa ilość potrafimy się "nie wyrabiać"to na sklepach jest to łatwiejsze do dogadania.
Anonymous - 2014-09-27, 17:55
Odnośnie przerwy to miło mi zakomunikować że rt dział ohr zgadza się z naszą opinią opartą o wytyczne GIP a więc nie prędzej niż godzinę po rozpoczęciu i nie później niż godzinę do zakończenia pracy. Kolejną kwestią jest zapis " co najmniej" dlatego co pisze kluq ma 30 minut , co wynika ze specyfiki pracy (np mroźnie , zakłady produkcyjne) .Sam pracowałem w zakładzie gdzie była przerwa 30 minutowa i posiłek regeneracyjny , natomiast te 15 min z 15 min zostawaliśmy dłużej
A więc:
Rodzaje przerw w pracy – prawo do przerw, ich udzielanie oraz sposób wykorzystywania
Data publikacji: 18.01.2013
Autor: Karol Lankamer
Drukuj
Przepisy prawa pracy przewidują różne rodzaje przerw. Niektóre przerwy należą się wszystkim zatrudnionym, inne przysługują w zależności od specyfiki wykonywanych obowiązków czy szczególnych okoliczności w jakich znajduje się pracownik. Zdarza się, że pracownikowi przysługuje więcej niż jedna przerwa. Nie wszystkie przerwy są wliczane do czasu pracy, a także nie wszystkie są obowiązkowe. Warto więc wiedzieć, czym się od siebie różnią*.
1. Przerwa śniadaniowa
Przewidziane Kodeksem pracy 15 minut przerwy śniadaniowej stanowi niezbędne minimum gwarantowane pracownikom. Pracodawca może wydłużyć tę przerwę według swojego uznania bądź przewidzieć dodatkowe przerwy – w układzie zbiorowym pracy, w regulaminie pracy lub w umowie o pracę.
1.1. Prawo do przerwy śniadaniowej i jej wymiar
Zgodnie z art. 134 k.p. pracownikowi, którego dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, przysługuje przerwa w pracy trwająca co najmniej 15 minut, która jest wliczana do czasu pracy (tzw. przerwa śniadaniowa). Przerwa ta przysługuje niezależnie od wymiaru czasu pracy danego pracownika, niemniej jednak jest ona powiązana z rzeczywistą ilością godzin przepracowanych w danym dniu. Oznacza to, że mają do niej prawo także pracownicy zatrudnieni na mniej niż cały etat, jeżeli danego dnia pracują minimum 6 godzin.
Przykład
Pracownik zatrudniony na 3/4 etatu w poniedziałki i wtorki pracuje po 8 godzin, w środy 6, a w czwartki i piątki po 4 godziny. Kwadrans przerwy przysługuje mu tylko w poniedziałki, wtorki i środy. W pozostałe dni będzie pracował bez przerw, ponieważ w żadnym z tych dni nie wykonuje pracy w wymiarze co najmniej 6 godzin na dobę.
Jedna przerwa przysługuje niezależnie od sytemu czasu pracy, a zatem także np. w równoważnym systemie czasu pracy, który dopuszcza przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy nawet do 12, 16, czy 24 godzin (art. 135–137 k.p.).
Prawo do 15-minutowej przerwy w pracy jest niezbywalne, gdyż przepisy nie przewidują możliwości zastąpienia jej ekwiwalentem pieniężnym czy zrekompensowania udzieleniem przedłużonej przerwy w innym dniu. Oznacza to, że pracodawcy nie mają prawnej możliwości uwolnienia się od odpowiedzialności za popełnione w związku z nieudzieleniem przerwy wykroczenie z art. 281 pkt 5 k.p., jeżeli ich działanie będzie w tym względzie zawinione. Jednakże ze względu na brak obowiązku wykazywania przerw w ewidencji czasu pracy, stwierdzenie wystąpienia takiego wykroczenia przez inspektora pracy PIP jest w praktyce niezwykle trudne.
W niektórych firmach przepisy wewnątrzzakładowe przyznają pracownikom dodatkowe świadczenia, mające na celu zrekompensowanie niewykorzystanej przerwy w przypadkach, gdy było to obiektywnie niemożliwe. Warto jednak pamiętać, że działanie takie nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności za zawinione przypadki nieudzielenia przerwy, pomimo tego że jest obiektywnie sprawiedliwe.
Przykład
Pracownicy pracują przy obsłudze maszyn w 8-godzinnym systemie czasu pracy, na 3 zmiany. Pracodawca zaproponował zastąpienie przerwy śniadaniowej rekompensatą pieniężną, ponieważ w związku z koniecznością nieprzerwanej obsługi maszyn oraz brakiem zastępstwa i tak nie mogą skorzystać z przerwy. Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne. Pracodawca nie może rekompensować czasu przerwy wynagrodzeniem i musi tak zorganizować pracę, aby zapewnić wszystkim pracownikom możliwość realizacji prawa do 15-minutowej przerwy.
Przykład
W firmie budowlanej przepisy wewnątrzzakładowe przewidują, że w przypadkach spowodowanych siłą wyższą czas niewykorzystanych przerw zostanie pracownikowi doliczony do czasu pracy (jako dodatkowe 15 min) i odpowiednio wynagrodzony (jako nadgodziny). W takim przypadku nieudzielenie przerwy nie może być uznane za wykroczenie, gdyż wynika z przyczyn obiektywnych i niezależnych od pracodawcy, nawet bez odrębnej rekompensaty w postaci doliczenia przerwy do realnego czasy pracy.
W tym kontekście należy stwierdzić, że nieudzielenie przerwy w związku z koniecznością prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii nie powinno być kwalifikowane jako wykroczenie, gdyż przyczyną nieudzielenia przerwy będą okoliczności niezależne od pracodawcy, podobnie jak to miało miejsce w omawianym przykładzie. Odmiennie należy traktować przypadki, gdy nieudzielenie przerwy wynika z działania pracodawcy lub np. bezpośredniego przełożonego. Jeżeli przyczyną, która spowodowała pozbawienie pracownika tego uprawnienia, jest np. konieczność terminowej realizacji zamówienia czy potrzeba wykonania pilnego zadania, czyli sytuacje określane mianem szczególnych potrzeb pracodawcy, dojdzie do zawinionego naruszenia przepisów o czasie pracy. To z kolei pociąga za sobą odpowiedzialność wykroczeniową pracodawcy i to niezależnie od tego, czy utracona przez pracownika przerwa została „zrekompensowana” wypłatą dodatkowego składnika wynagrodzenia.
1.2. Moment wykorzystania przerwy śniadaniowej
Przepisy nie określają, kiedy pracownik może skorzystać z przerwy śniadaniowej. Zatem pracodawca może określić to w przepisach wewnątrzzakładowych (np. regulamin pracy), przy czym możliwe jest ustalenie jej w różnych porach dla różnych grup pracowniczych. Nie ma też przeszkód, żeby o terminie przerwy decydowali sami pracownicy. Z jednym wyjątkiem. Przerwa 15-minutowa nie powinna być wykorzystywana w godzinie rozpoczęcia lub przed zakończeniem pracy, ponieważ byłoby to sprzeczne z jej celem, którym jest zapewnienie pracownikowi czasu na krótki odpoczynek lub spożycie posiłku w trakcie pracy.
1.3. Sposób wykorzystania przerwy śniadaniowej przez pracownika
Jeśli chodzi o sposób wykorzystania przerwy śniadaniowej, to ważne jest tylko, aby w czasie przerwy pracownik nie wykonywał pracy i żeby wykorzystał przerwę w całości nie dzieląc jej na części. W czasie jej trwania pracownik nie pozostaje w gotowości do świadczenia pracy, może zatem opuścić stanowisko pracy i udać się np. do stołówki lub nawet do sklepu. Co do zasady jest to czas, który może spędzić w dowolnym miejscu. Jedynie w szczególnych okolicznościach, np. ze względów bezpieczeństwa, pracodawca może zakazać w regulaminie pracy (lub innym akcie wewnątrzzakładowym) opuszczania terenu zakładu pracy w czasie przerwy. Nie oznacza to, że pracodawca może zakazać na czas przerwy opuszczenia stanowiska pracy. Udzielenie przerwy śniadaniowej jest obowiązkiem pracodawcy. Powinien więc tak organizować pracę zakładu, aby umożliwić podwładnym 15-minutowy odpoczynek od wykonywanych przez nich zadań.
2. 5-minutowe przerwy przy pracy na komputerze
"Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowy przysługuje 5-minutowa przerwa po każdej godzinie pracy. Kwestie te reguluje rozporządzenie MPiPS w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
2.1. Prawo do przerwy
Wskazane rozporządzenie stanowi, że pracownikom, którzy wykonują pracę przy monitorze ekranowym przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§ 2 ust. 4), przysługują 5-minutowe przerwy po każdej godzinie pracy przy obsłudze takiego monitora (§ 7 ust. 2). Przerwy te są wliczane do czasu pracy, a ich celem jest umożliwienie pracownikowi oderwania wzroku od monitora i zmiana pozycji ciała.
Tyle kopiowania monitory mają pracownicy którzy obsługują kasy wyposażone w monitor dotykowy oprócz przerw należy im się też dofinansowanie w zakupie okularów
[ Dodano: 2014-09-27, 18:58 ]
Cytat: | Udzielenie przerwy śniadaniowej jest obowiązkiem pracodawcy. Powinien więc tak organizować pracę zakładu, aby umożliwić podwładnym 15-minutowy odpoczynek od wykonywanych przez nich zadań. |
W związku z powyższym przenoszenie odpowiedzialności za nieudzielanie przerwy na kierownika zmiany, zwłaszcza gdy jest na zmianie w układzie1/1 jest odwracanie kota ogonem. Jak ma udzielić jak np jeden i drugi siedzą na kasie a układ jeden kierownik /jeden kasjer to nic nowego
zz-biedronka - 2014-09-27, 18:46
Jeśli chodzi o przerwy 15min to przypominam : najmniej 15 min i nieprzerwanej. Co do stanowisk kierowniczych i przerwy 15min. złożyłem kiedyś w tej kwestii propozycje stanowiska starszy kasjer który w tym momencie mógł by przejąć obowiązki kierownika a kierownik spokojnie odpoczął 15 min. rozwiązań spraw jest bardzo dużo tylko trzeba rozmawiać i negocjować a tu nie ma z kim.
Układ nie wydawanie i nie chodzenie na przerwy 15 min. jest korzystne dla JMP bo na tym zarabiają. Chodzenie na przerwy pokazuje nam etatyzacje na sklepach i JMP musi zwiększyć etaty na sklepie.
marta1 - 2014-09-27, 19:37
więc od jutra wszyscy idziemy na przerwę !!!
Hell - 2014-09-27, 19:54
No to zdradzę Wam sekret, u mnie chodzimy na przerwy i dalej d....a. :D
marta1 - 2014-09-27, 20:01
no to niech reszta weźmie przykład to może wtedy się coś ruszy
kruszyna2276 - 2014-09-27, 20:18
Wszystko ładnie pieknie, opisane, skanowane
tylko mam wrażenie że ktoś wpuszcza nas w kanał
Z informacji które docierają na sklepy wynika iż
na agendzie był przedstawiciel rady J M P
osoba jak najbardziej decyzyjna
Sądzę iż ujrzymy tu skan protokołu z agendy
by zobaczyć czy ktoś tu coś prubuje ugrać
czy też jesteśmy wprowadzani w błąd
dezinformacją bądź nadinterpretacją
marta1 - 2014-09-27, 20:24
ależ owszem była pani Strugalska
Anonymous - 2014-09-27, 20:34
Cytat: | na agendzie był przedstawiciel rady J M |
Nie ma czegoś takiego jak przedstawiciel rady , bo jest zarząd a jego przedstawiciela też nie było. Był obecny dyrektor operacyjny i Pani dyrektor d/s relacji pracowniczych ,żadne nie umocowane prawnie do podejmowania decyzji. Informacje na sklepie są też takie że Piotra Adamczaka już dawno zwolnili :D więc takie informacje podaje się celowo. W czasie rozwoju związku na śląsku dowiedzieliśmy się na sklepach że rozpowszechniano informacje że działamy nielegalnie Na jednym ze sklepów gdzie ks jest związkowiec nie dawno dzwoniła że w DC Grudziądz szedł wąż o zakazie rozmawiania z nami[b][/code]
[ Dodano: 2014-09-27, 21:38 ]
Kod: | Sądzę iż ujrzymy tu skan protokołu z agendy |
Jak możesz ujrzeć skan z agendy jak związkowcy opuścili ją po uzyskaniu informacji że Periero da Silva nie pojawi się na agendzie pomimo naszych pism z prośbą o spotkanie. Więc logiczne że nie dostaniemy skanu protokołu bo nas nie dotyczy, po za tym ostatni protokół przesłano na 7 dni przed następnym ....
[ Dodano: 2014-09-27, 21:41 ]
Kod: | Z informacji które docierają na sklepy |
Zastawia mnie kto mógłby rozsiewać takie informacje? kierownicy rejonu? wątpię ..... oni raczej nie wspominają że jest coś takiego jak zz ,a jak wspominają to w negatywnym kontekście
Kod: | by zobaczyć czy ktoś tu coś prubuje ugrać
czy też jesteśmy wprowadzani w błąd |
Myślę że jeśli masz takie informacje to faktycznie jesteś wprowadzany w błąd a co chce ktoś na tym ugrać to odpowiedz sobie sam.
[ Dodano: 2014-09-27, 21:50 ]
Faktycznie ostatnio do nas doszła informacja że doszło z związkowcami do porozumienia odnośnie podwyżek!
Natomiast kruszynka proponuje dołączyć do znajomych kz Solidarność Biedronka na fb tam znajdziesz zdjęcie ze złożenia petycji z godziny 12:47 przed siedzibą ,agenda zaczęła się o 12 tej ,więc przejazd z Centrum Dialogu na Dolną to ok 15 minut. Do tego dochodzi informacja z godziny 12:37 o opuszczeniu agendy
zz-biedronka - 2014-09-27, 21:57
Przy zarządzie ponoć jest 60 osób ale pytanie czy decyzyjnych, raczej nie. Zarząd JMP podejmuje decyzje i tylko te osoby są umocowani prawnie.
Przykład Dyrektora BHP - na nasze pytania odpowiedz dostaliśmy , że Pani dyrektor nie jest decyzyjna, więc mogliśmy tylko sobie z nią pogadać ot tak . Tu i teraz potrzebne są konkretne osoby i decyzje łącznie z podpisanie porozumienia w sprawie naszych postulatów oraz terminów realizacji. Krótko jeszcze dodam, że przedostatnie spotkanie było w maju i do 18 września nic nie zrealizowali z punktów agendy. Czas dobroci się skończył, pracownicy tak dalej pracować nie mogą, mają swoje rodziny, swoje potrzeby a szczególnie życie ma się tylko jedno .
Na moje zapytanie czy będzie ktoś z Zarządu JMP, odpowiedz padła , że NIE więc osoby które były na spotkaniu ( dyrektorzy) nie mieli umocowania prawnego do podejmowania decyzji i podpisaniu porozumienia w sprawie postulatów.
My tam nie jechaliśmy po to aby oglądać kolorowe slajdy , spijać kawkę czy zjejść obiadek !!!! pojechaliśmy po to aby negocjować sprawy pracowników bo może być jeszcze gorzej w JMP. Już jest żle !!!!!!!!!!! a być może będzie gorzej i trzeba zatrzymać tą maszynę jak nie marchewką to kijem.
kruszyna2276 - 2014-09-28, 12:02
Nie będę wklejal cytatów, choć to tak piknie wygląda
informacje o osobie z rady/zarzadu(jak kto uważa) pochodzą od osób które daja deklaracje związku dostępne w necie po wpisaniu zwiazki biedronka
Nurtuje mnie pytanie gdyż jestem laikiem
kto jest w stanie podjąć decyzję bez konsultacji o podwyżce płac dla blisko 50 tys.ludzi i zatrudnieniu kolejnych sądzę że chodzi o jakieś 5-10 tys.?
|
|
|